Followers

Monday, December 19, 2011

Ceritera minggu yang busy~

masih di sini aku mengadu tentang hidup yang penuh dengan misteri hidup yg berliku..
aku masih busy dgn e-pjj uitmku ini..n masih busy dgn pkerjaanku ini..n + pkerjaan part timeku yg bru..
byk yg aku pelajari..byk yg aku fkirkan..wlpon sgt letih tp aku happy sgt mnggu hari bhgia itu..not now la kan..kewangan masih tidak m'cukupi...hari2 aku epy..dgn suasana bru..kwn bru..tapi ble aku keje part time tu...byk lagi yg aku pelajari..kenapa org zaman skrunk blagak nk mpos..hello tempat tesco tu xde org gaji yg nk bwk calculate ok!..p la scan sndiri..adeh blagak hnya kerna ko tu pakai seksi n mcm ala2 artis..padahal bukan lawa pon..fuh~ keje aku bukan utk mlayan org mcm kau tu...bikin panas ja..jangan pandang org yg keje bwhan ni xde education..mereka2 ni kdg2 ada je diploma & dgree..cuma mereka x bnasib baik mcm korg yg dpt kerja lebih better...so tosah la blagak kat dunia yg singkat ini..

Dalam class smlm pad264 ada lagi lec yg nk mbebel sal bnde len..abis masa 2 jam xde blajar apa2 pon...isk rugi duet aku byr..huhu..tp mmg fun blajar subject pad320 local government dgn statistic..lec yg straight but ok la..dy ajar faham...aku suka kira2...hope to see A lagi..nk catat rekod la..cz sem lepas lec ckp xde spe dpt A..so jum ikut p bli buku rujukan..~ time to collect more A...cepat la dec2012..i want to graduate..hope so..huhu

Tuesday, November 15, 2011

Ordinary Girl

Don't get me wrong, I love who I am
I don't want to be ungrateful, it probably sounds strange
I really love the role I play
The songs I sing, but with all the fame

The things that seem so simple
Are suddenly so far out of reach
Wish that they could see that underneath
I'm just an ordinary girl

Sometimes I'm lazy, I get bored
I get scared, I feel ignored
I feel happy, I get silly
I choke on my own words

I make wishes, I have dreams
And I still want to believe
Anything could happen in this world
For an ordinary girl

Like you, like me
For an ordinary girl
Like you, like me

How are you? Hello, goodbye
One day here, one day there, and again it's time to go
Ms. Popular, always on the roll
Put my best foot forward, gotta get on with the show

Strike a pose for the front cover of a magazine
Everywhere I arrive, I get high-fives
They pay me larger than life
{ From: http://www.elyrics.net/read/h/hannah-montana-lyrics/ordinary-girl-lyrics.html }
I'm just an ordinary girl

Sometimes I'm lazy, I get bored
I get scared, I feel ignored
I feel happy, I get silly
I choke on my own words

I make wishes, I have dreams
And I still want to believe
Anything could happen in this world
For an ordinary girl

So give it everything
Or nothing at all
Get back on your feet
When you stumble and fall

A little luck can go a long way
So don't you worry 'bout what people say
Who knows where the wind may blow
For an ordinary girl

I'm just an ordinary girl

Sometimes I'm lazy, I get bored
I get scared, I feel ignored
I feel happy, I get silly
I choke on my own words

I make wishes, I have dreams
And I still want to believe
Anything could happen in this world
For an ordinary girl

Like you, like me
For an ordinary girl
Like you, like me
For an ordinary girl

For an ordinary girl
Like me, like you

Wednesday, November 2, 2011

APA YANG ANDA TAK TAHU TENTANG SEORANG AYAH??

APA YANG ANDA TAK TAHU TENTANG SEORANG AYAH

Mungkin ibu lbh kerap menelefon utk menanyakan keadaan kita setiap hari..Tp tahukah kita, sebenar nya ayah lah yg mengingatkan ibu utk menelefon kita?

Semasa kecil, ibu lah yg lebih sering mendukung kita..Tp tahukah kita bhw sebaik saja ayah pulang bekerja dgn wajah yg letih ayahlah slalu menanyakan apa yg kita lakukan seharian ?

Saat kita sakit@demam, ayah sering membentak "sudah diberitahu! jgn minum ais!".Tp tahukah kamu bahwa ayah sangat risau.??

Ketika kita remaja, kita meminta izin untk keluar malam. Ayah dgn tegas berkata "tidak boleh!"..Sedarkah kita bhw ayah hanya ingin menjaga kita? Krn bagi ayah, kita adlh sesuatu yg sangat berharga.

Saat kita sudah d percayai, ayah pun melonggarkan peraturannya. Maka kita telah melangar kpercayaan nya...Maka ayah lah yg setia menunggu kita di ruang tamu dgn rasa sangat risau..

Setelah kita dewasa,ayah telah mghantar kita ke sekolah@kolej untuk belajar..

Di saat kita memerlukan ini-itu, utk keperluan kuliah kita, ayah hanya mengerutkan dahi.tanpa menolak, beliau memenuhinya..Saat kamu berjaya..Ayah adlh org pertama yg berdiri dan bertepuk tangan untukmu..Ayah akan tersenyum dngan bangga..

Sampai ketika jodoh kita telah datang dan meminta izin untuk mengambil kita dari ayah..Ayah sangat berhati-hati mengizinkan nya..Dan akhirnya..Saat ayah melihat kita duduk di atas plamin bersama pasangan nya..ayahpun tersenyum bahagia..

Apa kita tahu,bhw ayah sempat pergi ke belakang dan menangis?

Ayah menangis krn ayah sangat bahagia..Dan diapun berdoa "Ya Tuhan, tugasku telah selesai dgn baik..Bahagiakan lah putra putri kecilku yg manis bersama pasangannya"..

Setelah itu ayah hanya akan menunggu kedatangan kita brsma cucu-cucunya yg sesekali dtg utk menjenguk..Dengan rambut yg memutih dan badan yg tak lagi kuat untuk menjaga kita..

(sebarkan jika kita sayang kepada ayah kita)

Ɩ♥ѵӗ U ayah ({})♥

* mungkin ramai yang tidak kisah akan kasih sayang seorang ayah ataupun redhanya... saat kita exam, adakah kita akan meminta ayah mendoakan kita. kebanyakannya akan meminta doa seorang ibu.

* sedalam dalam hati ayah, ada perasaan mahu melakukan yang terbaik untuk ahli keluarganya.

* answer me, siapa lelaki terbaik yang pernah hidup dalam hidup kalian? yang sanggup berkorban duit, sanggup melukakan dirinya untuk kalian...♥

Tuesday, November 1, 2011

I'm Simple Gurl~

Found this poem on the Internet by a 15 year old girl. She does really well in stating everything about 'A Simple Girl'. Simply beautiful and wonderful. I think so any way.

I'm a simple girl
by Princess of Unicorns

I am no one important,
I am just a simple girl
with a simple life.

I am no model,
that has a beautiful body
and a pretty face.
I am just a simple girl
with a simple life.

I am no inventor
that has an intelligent mind
and brilliant ideas.
I am just a simple girl
with a simple life.

I am no goddess
that everyone adores
and praises.
I am just a simple girl
with a simple life.

I am a simple girl
who dresses decent,
is smart,
needs little attention
and a simple life.

Monday, October 31, 2011

menyendiri lagi~

bila kita kata masa ni la kita mengenal mcm2 dugaan..ya..aku tgh merasa..sometime make me feel like dying.. x tau nk habaq cm mana...terasa lagu dadali~disaaat aku mencintai dirimu..terasa di dada bdebar2..adeh..perasaan apakah ini..kdg2 ada lagu cinta monyet..adeh lagi gapla x tau nk habaq lagu mana..huhu..

ada hati x tahu nk feel cmmana..ada mata x tau nk lihat dri mana..ada rasa x tahu nk bg perasa apa..klu la dunia ni sng je...aku happy tguk kwn2 ku makin hari makin gumbira...sudah lama aku x rasa aty ini mcm ni..how to explain i do know...

azmin: i miss u a lot..rindu banget kamu..rindu masa 1st time i meet u..rindu masa zaman gila2..haha..rindu snap picture with u..but now u seyes banget..jmpa pon amat la sukar..

now: aty aku gelisah..lama aku x rasa cmni..how do i do..YA ALLAH..smoga tiada pe yg buruk blaku di sekelilingiku..amin~

kak yati,najla,nadia,adik aku,kazen aku,kwn2 ku..: mereka kebanykkan da nk convo n sudah convo...aku je masih blari tkejar2 sgulung diploma..but aku bangga cz dpt btahan shingga kini..wlpon aku still keje aku still ley jugak amik masa utuk study..hopefully aku pon akan dpt convo mcm diorg gak..congrat ya..! flowers for u all..----------(@

Thursday, October 27, 2011

meet ustazah nabilah a.k.a kak kesayangan

sabtu aku jmpa kak nabilah...lama x jmpa dy..aku blajar mgaji dgn dy..n then we b'cerita n b'kongsi cerita..aku prnh b'tnya dy...cz aku confius satu perkara..why aku ttiba mimpikan mamat itu..n aku cerita la..n dy ckp mybe itu mainan tidur..syaitan stiasa akan m'ggu..tambah2 aku bru btunang..dugaaan yg bru akan aku tempuh..dy just igtkan jgn tggal solat..mgaji stiap ari..supaya hati lebih tenang..alhamdulilah mimpi itu sudah tiada lagi..mybe mainan tidur..cz aku pon x tahu keadaan depa mcm mana..hurm anyway i'm happy now..

p/s: mimpi itu mainan tidur...bykkan istifar..insyaALLAH..smua akan b'jln sperti biasa..

Friday, October 21, 2011

Aku Cemburu Ya Allah!

Di hening pagi,
Ketika sang suria masih lagi samar-samar memancarkan sinarnya,
Ketika dedaunan masih basah disirami embun,
Ketika seluruh alam masih lagi sunyi,
Diriku hanya bertemankan sepi.
Aku melihat alam ciptaan Allah,
Langit yang membiru dan terbentang luas,
Pokok-pokok hijau yang tidak henti berzikir kepada Allah,
Kerdil aku rasakan ketika berada di hadapanMu, ya Allah,
Aku tertunduk,
Tubir mata mula digenangi air jernih,
Aku hanyut dibawa bayangan minda.
Peristiwa-peristiwa semalam,
Seringkali menerjah minda,
Biarpun cuba dipadam dan dilupa,
Namun parut tidak akan pergi begitu sahaja,
Pengalaman hidup jauh dari jalan redha-Nya,
Membuatkanku benar-benar derita,
Tidak mahu aku kembali melalui jalan yang sama.
Ya Allah, aku cemburu!
Aku cemburu kepada mereka,
Mereka yang mempunyai hati yang dipenuhi dengan cinta,
Cinta kepada siapa?
Cinta kepada-Mu wahai Tuhan yang menciptakanku,
Jiwa mereka dihiasi dengan semangat jihad,
Hati mereka diterangi dengan nur cinta yang abadi,
Iman memenuhi kamar sanubari,
Jalan perjuangan sedia mereka tempuhi,
Walaupun mmpunyai ranjau yang melukai.
Segala dugaan yang mendatang,
Dengan tabah mereka lalui,
Setiap tohmahan dan cacian,
Tidak pula mereka peduli,
Kerana hati mereka begitu asyik,
Terleka dan tenggelam oleh manisnya cinta.
Sedang aku di sini,
Dalam kesamaran masih tercari-cari,
Ke manakah hala tuju diri,
Setiap kelemahan berdikit-dikit ku cuba baiki,
Membersihkan kembali segumpal darah yang bernama hati,
Iman yang baru mula untuk berbuah,
Aku rasa begitu payah untuk dipertahankan.
Betapa hebatnya peperangan,
Yang terjadi antara iman dan nafsu,
Terkadang aku berasa ingin berhenti,
Berhenti daripada meneruskan langkah ini,
Tetapi aku tahu,
Bukan mudah untuk menggapai cinta hakiki,
Pengorbanan dan kesakitan harus aku lalui,
Demi sebuah pengakhiran yang bahagia,
Iaitu sebuah tempat di syurga yang ku damba.
Hembusan bayu menyedarkanku kembali,
Ya Allahu Ya Rabbi,
CintaMu menjadi dambaanku,
Dalam keheningan pagi ini,
Aku menadahkan tangan,
Bemohon dan merayu kepada-Mu,
Ampunkan segala dosa-dosaku,
Walaupun amat berat dugaan yang Engkau berikan,
Demi setitis cinta aku relakan,
Ya Allah berikanku kekuatan,
Amin ya Rabbal 'Alamin...
-Artikel iluvislam.com

::> ;) doakan aku..heeee

Wednesday, September 21, 2011

Hadiah (*_*)


hadiah dari dia pada tahun ni yg tidak ternilai hrganye..akhirnya aku separuh dri hidup dy..

thanks for sapa2 yg hadir..pix will update soon..ni pix yg dpt dikongsi sblum sarung cincin but only 1~kene tggu

cameraman encik wan slaku kwn baik my b...thanks b..love u so much..wlpon saya la org pertama

yg abah n mak lalui, byk pgalaman, mcm2 ada...adeh...tp akhirnya semua bjln lancar..

Alhamdulilah...

doakan saya dpt menempuhi alam btunang ;D~ peace no war

maafkan klu prnh ada slh,silap,tkasar bhsa,t'gada,t'm'nipu..semua org prnh mlakukan kesilapan..maafkan la manusia yg kerdil ini..berikan la peluang utk mcuci dosa lampau..SELAMAT HARI RAYA~

Monday, July 18, 2011

Fuh~~(^^,)

lega gile2...discussion group /presentation 1 dah berakhir..tggu next seminar plak utk presentation 2..lega sgt2..mcm nk luruh jntung je..mynyi bley plak nek atas pentas..ble suh wat presentation tketar2 kan..haha..n lega juga asg 2 macro dpt siap..2ari x tido..terima kasih kat adik aku la..bakal farmasi tu..bg ubat vitamin smpai aku x mgatok lgsg..n rse bdn btenaga...1biji je shari multivitamin..macro asg 1 aku dpt full mark 20/20..dpt lagi kalahkan iman yg dpt 19/20..he he..yep aku akui bila subject yg ada mgira..i'm the best..tp x bmakna kwn2 aku yg x reti tu x ley wat..korg kene usaha lagi..mcm math..meh dtg sni aku ajarkan..;D love to teach..sorry ar klu aku ajar garang..aku mmg cmtu..bukan korg x kenal aku..t aku sediakan paper work utk korg k yg korg minta tu..zakuan,ema n yg lain...aku doakan kamu lepas semua kali ni..

nk kata bnde mgira i'm the best..aku juga ada kelemahan iaitu subject membaca..x taw npe mls sungguh nk baca..tmbh2 subject politik la..law la..bce je tido..tido je bce..haha..smpai minta tok guru my hubby ler tlg explain psai subject law..dy kan study law..so i think easy la klu nk saman org ni..haha..try to be LAWYER? loya buruk bley la..hahaha..;D

smlm dy selesai membeli cincin untuk aku dgn mama dy..n mama dy siap tnya dy suh dy jadi iman utk solat terawih di surau yg bapak dy uruskan tu..dy tnya pdapat aku..so aku just ckp..ok la klu u free..lagipon bukan ada kelas pon lepas keje..ot kat tmpat keje pon dibekukan nnty..so buat la dpt pahala lagi kan..

smlm zakuan bg aku borang mgaji..nk mgaji lebih lancar..yg min plak tgh blajar mgaji cara lagu..sedap je dy mgaji..b ajar i taw..tenkiu b..............luv u..~!*_*

Wednesday, July 13, 2011

semalam tragedi..today alhamdulilah..

aku tidak sangka begitu payahnye life ni ble aku semakin dekat kepadamu Ya ALLAH..
byk ujian dan dugaan yg ttibe dtg skaligus buat aku lebih dekat lagi dgnmu Ya ALLAH..
dan ketika ujian itu dtg...aku stiasa dekat lagi..dekat lagi..doa aku tidak putus2 meminta..mgadu nasib di atas sejadahmu..mhadap diriMU yang MAHA AGUNG..dan ketika doaku tmakbul..aku jugak semakin kerap mdekati IMAN yg aku cari slama ini...dan terima kasih...aku bsyukur sgt2 cz KAU temukan jodoh aku dengan lelaki yg mampu mbimbingku, membuatku mdekatiMu lebih-lebih lagi...tabahkan la hatiku utk terima lagi ujian yg mdatang...

:--- alhamdulilah..;D

Thursday, July 7, 2011

ReLaKaN PeRpiSaHaN iTu DeMi CiNtA


(@_@) JUST TO SHARE THIS ARTICLE :

Kadangkala aku sendiri kebingungan. Bila ditusuk soalan demi soalan. Bagi yang telah merasa cinta… Bagi yang belum merasanya. Cinta tidak habis-habis diperkatakan, walaupun telah berkali-kali aku pesankan bahawa cinta itu bukan Tuhan!

Dulu aku pernah mengingatkan diri sendiri, dipercayai lebih utama daripada dicintai. Namun, mengapa hati masih tidak mahu percaya? Kekadang, jalan berapi ditempuh jua. Ah, bujukan nafsu terlalu melulu. Sudah terantuk baru terngadah. Sudah berdarah, baru berubah.

Pada remaja yang terus bertanya… Pada ’retua’ yang terus meminta… satu kepastian, satu panduan… terus-terang kukatakan aku sendiripun terus bertanya dan terus meminta. Tidak mungkin aku memberikan apa yang aku tidak punya! Tetapi itu bukan alasan untuk menyerah. Mencari dan terus mencari, itulah yang lebih berharga. rasa belum memiliki adalah modal terpenting untuk memiliki cinta… cinta Allah.

Itulah cinta pertama dan cinta utama. Walaupun sudah berkali-kali kalimah itu disebutkan, tetapi yang mendengar cuma telinga dan akal, bukan jiwa dan hati. Hati masih tuli… Jiwa masih alpa… Bila dia berani berkata dan merasa, cinta yang dicari lebih baik daripada cinta yang ditemui!

Pada sahabatku yang selalu berkongsi lewat sms dan email, pada saudara/i yang terus meluahkan cerita dan berita melalui wadah Gentarasa ini, sudi apalah kiranya berhenti sejenak dalam kelelahan bercinta. Mari kita istirehatkan hati dengan…

Relakanlah perpisahan itu demi cinta

Pernahkah kita terasa tiba-tiba sahaja seolah-olah tidak mengenali pasangan kita? Mengapa dia menjadi “manusia lain”? Seakan-akan kita belum pernah mengenalinya walaupun telah berumahtangga sekian lama. Jika kita pernah mengalami perasaan itu, jangan terkejut. Ia adalah perkara biasa. Bukan sesuatu yang luar biasa.

Itu semua gara-gara warna sebenar (true colours) pasangan kita mula terserlah. Satu demi satu wataknya yang tersirat mula tersurat. Mengikut kajian pakar perkahwinan, hanya setelah usia lima tahun perkahwinan, barulah masing-masing (suami dan isteri) mengeluarkan semua sikap dan perangai mereka yang tersembunyi.

Pernah kita baca di dada akhbar bagaimana kelohan seorang isteri yang telah disimbah asid oleh suaminya. Katanya, “setelah tiga bulan berkahwin barulah saya sedar bahawa suami saya sebenarnya seorang yang panas baran.” Ironinya, mungkin pasangan itu telah bercinta (berpacaran) tiga tahun sebelum mereka berkahwin. Bayangkan, tiga tahun bercinta tanpa mengenal diri kekasih yang sebenar. Benarlah cinta itu buta.

Cinta kerana nafsu memang buta. Kita dikelabui oleh daya tarikan fizikal sehingga tidak punya mata hati dan akal untuk mengenal siapa yang kita cintai dengan tepat dan betul. Selama tiga tahun bercinta mungkin yang kita ‘gunakan’ cuma nafsu dan emosi bukan fikiran dan hati. Al hasil, setelah tabir perkahwinan mula diangkat, tabir percintaan pun berlabuh. Realiti tidak seindah ilusi. Kenyataan berbeza sungguh daripada impian.

Masa bercinta, warna sebenar – true colours pasangan kita tidak akan ketara. Dia boleh bermuka-muka dan rela mengikut selera, minat dan jalan hidup kita. Dan kita juga rela mengikut segala kehwendaknya. Kita dan dia mabuk cinta! Namun semakin lama berumah-tangga, maka semakin ketara kelemahan dan kekurangan. Apakah dia umpama bulan yang dipuja dikejauhan oleh Sang sastrawan tetapi botak dan berlopak di mata seorang angkasawan?

Pada tahap ini, ramai yang mula menyesali diri. Mengapa dia yang ku pilih? Tanpa sedar bahawa pada masa yang sama, dia juga mungkin berbisik mengapa kita yang dipilihnya? Inilah bibit-bibit yang boleh meruntuhkan sebuah rumahtanga. Yang nekad, rela berpatah arang lalu menempuh jalan penceraian. Yang penakut, menunggu dengan resah memendam perasaan… tanpa ada lagi keceriaan.

Manusia adalah makhluk yang sentiasa berubah. Ia punya hati yang sangat konsisten untuk berbolak-balik. Bila hati berubah, fikiran dan tingkah laku juga akan berubah. Untuk kita mengenal manusia (termasuk pasangan kita) kita terpaksa mengenali perubahan itu. Ah, ini suatu yang sangat sukar. Masakan tidak, untuk mengenal hati sendiripun acapkali kita tidak mampu… inikan pula hati orang. Sukar diduga dan ditebak.

Akibatnya, ramai orang yang berkahwin dengan orang yang ‘tidak dikenalinya’. Bukan rupa zahirnya tetapi wajah batinnya. Disangka permata, rupanya kaca. Cuaca rumah tangga mula berubah. Disangka panas sampai ke petang, rupanya hujan ditengahari. Situasi inilah yang banyak berlaku dalam rumahtangga kini hingga menyebabkan (mengikut kajian) setiap lima belas minit berlaku satu penceraian!

Apakah cara mengenal manusia yang serba kompeks ini? Bagaimana menentukan dengan pasti bahawa pasangan yang bakal kita pilih itu baik orangnya? Ya, ada tiga cara:

1. Jadi orang baik.

Maksudnya, kita sendiri cuba sedaya upaya menjadi orang yang baik, Insya-Allah kita akan dikurniakan orang yang baik sebagai pasangan hidup kita. Ini janji Allah. Menjadi orang yang baik perlu diutamakan berbanding ‘mencari’ orang yang baik. Ia lebih mudah kerana menjadi orang baik bermula dengan diri sendiri.

Perlu diingat, janji mendapat pasangan yang baik bagi orang yang baik, bukan hanya berlaku pada awal perkahwinan. Mungkin pada awalnya pasangan orang yang baik itu belum begitu baik namun berkat didikannya, pergaulannya dan doanya maka pasangannya itu berubah menjadi baik selepas mereka berkahwin.

Jadi, jangan putus asa sekiranya pada awal perkahwinan kita lihat pasangan kita belum benar-benar baik seperti yang kita harapkan. Sebaliknya, teruskan usaha untuk menjadi orang yang baik sambil mendidik dan mendoakan pasangan kita itu. Ingat, setelah berkahwin dengan kita, pasangan kita itu adalah cerminan akhlak dan keperibadian kita. Siapa mereka sebelum berkahwin dengan kita kurang penting berbanding siapa mereka setelah berkahwin dengan kita.

Justeru, tidak kira siapa dia sebelum berkahwin dengan kita, tetapi sebagai suami atau isteri kita komited untuk merubah diri kita sendiri terlebih dahulu seiring usaha merubah dirinya. Jika kita tidak dapat apa yang kita suka, kita perlu suka dengan apa yang kita dapat. Caranya, ialah dengan merubah diri kita terlebih dahulu, dan insya-Allah perubahan itu akan merubah pasangan kita ke arah yang sama.

2. Ikut pilihan orang baik.

Ada orang yang menyerahkan hak membuat pilihan kepada orang-orang yang dianggapnya sangat baik dalam hidup ini. Mereka meminta ibu-bapa, ustaz-ustaz, ulama-ulama atau sesiapa sahaja yang dianggap baik untuk memilih jodoh buat mereka. Mereka pasrah dan menyerah sahaja. Tetapi dengan satu keyakinan: Orang yang baik pasti akan memilih orang yang baik sebagai pasangannya.

Ibu-bapa, para ulama dan orang yang baik-baik sekali-kali tidak akan menganiayai kita dengan memilih orang yang ‘jahat’ sebagai pasangan hidup kita. Kaedah ini telah dipraktikan oleh anak-anak muda zaman dahulu yakni ketika nilai-nilai agama belum dicabar oleh nilai Barat yang kononnya menyanjung hak asasi manusia dan kebebasan bersuara.

Pada pilihan orang yang baik, ada keberkatannya. Walaupun tidak ada cinta sebelum berkahwin, tetapi cinta selepas berkahwin jauh lebih suci dan indah. Cuba kita renungkan, betapa seringkali rumah tangga ibu-bapa yang berkahwin mengikut pilihan orang tuanya lebih kekal dan harmoni berbanding rumah tangga anak-anaknya yang kononnya berkahwin atas dasar cinta.

Inilah kaedah yang dipraktikan oleh Zainab yang berkahwin dengan lelaki yang menjadi pilihan bapanya (Rasululllah saw). Zainab akur atas pilihan itu kerana yakin akan sifat kasih sayang, amanah dan kebijaksanaan ayahnya. Dia yakin hanya orang baik (Rasulullah saw) mampu mengenal orang baik dan memilih orang baik sebagai pasangan hidup anaknya.

Justeru, sekiranya kita terlalu sukar untuk mengenali seseorang secara tepat, maka serahkan sahaja tugas itu kepada orang yang lebih arif untuk mengenalnya. Jangan cuba membuat penilaian sendiri… Bermuzakarahlah dengan orang yang baik-baik dan dirikan solat istikharah – pinta petunjuk daripada Allah setelah pilihan itu diserahkan ke tangan kita. Tidak akan kecewa orang yang bermuzakarah dan beristikharah!

3. Cintai Allah yang Maha Baik.

Kita tekad sahaja untuk mencintai Allah. Jangan pandang cinta manusia lagi. Buru cinta yang utama dan pertama (cinta Allah), insya-Allah cinta kedua, ketiga akan memburu kita. Apabila kita mencintai Allah, Allah akan mencintai kita dan bila Allah telah mencintai kita, semua orang yang mencintai Allah akan turut mencintai kita. Rasulullah saw telah bersabda:
“Sesungguhnya Allah SWT jika mencintai seorang hamba, maka Dia memanggil malaikat Jibril dan berkata: “Wahai Jibril, aku mencintai orang ini maka cintailah dia!” Maka Jibril pun mencintainya, lalu Jibril mengumumkannya kepada seluruh penduduk langit dan berkata: “Wahai penduduk langit, sesungguhnya Allah mencintai orang ini, maka cintai dia.” Maka seluruh penduduk langit pun mencintainya. Kemudian orang itu pun dicintai oleh segenap makhluk Allah di muka bumi ini.” (Hadis Riwayat Bukhari)

Untuk mencintai Allah, kita wajib mencintai Rasulullah saw. Antara langkah-langkah menyintai Rasulullah saw itu adalah dengan banyak berselawat kepadanya, menegakkan sunahnya, menziarahi makamnya dan lain-lain lagi. Ini adalah ubat yang mujarab bagi isteri yang dikecewakan sumai atau suami yang dipinggirkan oleh isteri. Jangan menagih cinta makhluk sampai kita derita dan sakit hati dibuatnya. Merajuk pada yang kasih, merayu pada yang sudi… Siapa lagi yang terus kasih dan sudi mencintai kita ketika semuanya telah berpaling kecuali Allah?

Ya, burulah cinta itu. Cinta Allah mampu mengekalkan, malah boleh meningkat lagi rasa cinta walaupun perubahan fizikal berlaku, justeru tapak cinta itu di hati, bukan lagi di ‘body’. Biarlah cinta pasangan kita berubah (walaupun kita terus berdoa agar tidak begitu), tetapi kita tidak akan berubah daripada menyintai Allah.

Yakinlah jika pasangan kita juga menyintai Allah, pasti dia dan kita akan disatukan-Nya semula. Jika tidak, relakanlah perpisahan itu. Jangan bersedih, kerana sesuatu yang tidak memanfaatkan pasti tidak boleh memudaratkan!

P/S : hubby read this...i nk jdi tbaik utk u...so bimbing la i ke jalan yg di redhai k.. ;D

Wednesday, July 6, 2011

happy besday too me~(@_@)

3/7/11
i da x tahu nk ckp pe lagi...
i very appreciate apa yg u bg n blnja me..
i suka sgt..
wlpon ia x sberapa mne..
thanks b..
amat bmakna skali dlm hidup i..

lepas kelas je dy trus amik aku
n bwk g pusing2 n cri brg hntran..
penat jugak..sblum mkn singgah kat masjid shah alam..
nk solat (my b ler) saya tabule cz cuti

smbil jln2 ushar ler brg2 kat situ..tnmpk brg yg dy nk mse hntran nnty..
so bli situ..mmg tgh cri kitab tu..slamat ada cash in hand..cz hnya tggl 1 je..
cadang nk g karnival kwen shah alam..so ble lepas mkn mcm letih je..so trus blik rwg..

tp sgt2 gumbira..
wlpon de slh faham sket ttg pbcgan it ini dgn my b..
thanks for da adv gift besday 4/7~
moga rezeki b lebih btmbh~

n aku tkilan ble 4/7 my besday ramai yg blnja...ada kek la..
domino la..n mcm2..smpai x larat nk mkn..bwk blik umah jer..
n thanks to mama dy cz bg rezeki lagi dri cameron..
murah toi rezeki aku kali ni..siap dpt angpaw ag dri bos atas..

YA ALLAH..terima kasih kerana sentiasa membuka pintu rezeki ku ini..

my baby suka ble suap kek..love u kimy..dah 1 tahun 2 bulan pon dy..
suka sgt apa yg kitorg nk mkn..pdai minta plak tu..
cepat2 bjln k..
YA ALLAH..lindungi la seorg bayi yg aku dgn adikku bela ini..
semoga dy sentiasa sihat, cerdik, n semoga dpt kami didik dy menjadi anak lelaki yg soleh..amin..
kami syg danish hakimi tan..

n thanks to all friend yg wish my besday..
doa la lagi..haha..smoga cepat kaya~..
n pling aku tharu iaitu wan..
sempat ag dy wat edit video lagu yg sadis banget~!
thanks zakuan...








Wednesday, June 15, 2011

perbualan yg singkat
love it~

time : 5.00
place : dlm kete nk g amik kete aku yg kene langgar dek lori cement

jalan jem gler..isk

awak : u kata msuk tol duta ni jln x jem ni jem je..

saya : jem sini sbb nk nek bukit sume slow..dpn da x jem..

awak : diam mbisu..

saya : haaa kan da ckp jln x jem cepat je kan.. i tawu ler slalu jln kot sini time ni..
b tu yg jln hnya duta kelana jaya kelana jaya duta..kdg2 shah alam class..

awak: klu kuar bazir minyak ag..bukan p mana pon.

saya : heh >_< nk g rwg umah i pon kdg2 jer..ni apetah jln2..klu class agama laju..

awak : ala..nnt tiap2 ari jmpa..

saya : nnty tiap2 ari jumpa jemu plak..

awak : insyaALLAH x..

saya : cebik mulut ;p smbil syum sorg2

~dlm aty b'munge-munge~
(@_@)

yg laen tamau g tawu..;D



Thursday, June 9, 2011

Preparing ^_^

preparing all things..serabutnye kepala ni..bukan sng taw nk cri duit lebih utk kahwin..
macam2 nk fkirkan.. nk wat ubah suai umah sket.. nk tu nk ni...adui..byk toi nk pkai duit... n aku mula utk preparing my self utk jdi wife yg solehah.. lupakan masa lepas.. blajar utk masa depan.. byk perlu diperlajari.. thanks b cz bley bimbing i ke jln yg diredhainya... syukur sgt2.. thanks cz slalu igtkan i ttg DIA.. sem bru ni nk start dgn preparing ag..satu dugaan.. buat tbaik utk abah mak.. adik taw inaz tbaik.. adik bakal myusul abah mak.. lagi 3 bulan byk bnde nk prepare..
thanks cz bg i msg..dan msg tu aku nk KONGSI dgn smua..

KONGSI :from my luv : amalkan b'ristighfar n btaubat..sbb ALLAH menjanjikan kesenangan dunia dan akhirat dgn b'ristighfar n btaubat shj..caranya sbut astaghfirullah wa atubu ilaik (aku memohon keampunan dan aku bertaubat) sbyk mampu..insyaALLAH ni jnji dlm Al-Quran..=)
p/s : slamat beramal.. (bjinak2 menjadi wanita idaman suami)

Monday, May 30, 2011

Mengapa Wanita Begitu Istimewa

Mama dan Papa sedang menonton TV, seraya mama berkata. "..i letih la..dah lewat ni, i nak tido lah...."

Mama pun pegi dapur nak tutup tingkap dapur, nanti masuk pulak lipas...leceh pulak nanti..dah tu, ade pulak rice cooker dalam sink..rendam lepas makan tadi..basuh jap...

susun pinggan kat rak, lap dapur..terpercik kena sambal masa masak tadi...check air panas dalam flusk..takut habis pulak nanti malam anak nak susu...memang dah kering pun flusk ni, jerang la air...sementara tunggu air masak, nampak pulak bekas gula dah kosong....salin la gula...chec k bubur untuk anak nak hantar ke taska esok..nasib baik ade lagi...ishh. ..ni lauk bila ni, semalam...dah beku dah...basuh la kejap....pegi yard, masukkan baju kotor dalam mesin basuh...penat dah ni, besok je la basuh...sidai kaian lap je lah...

tik...bunyi air dah masak...salin air dalam flusk...ok settle...

baru teringat tak semayang lagi...on da way nak g bilik, papa tgk tv lagi...nampak pulak beg anak untuk hantar ke taska...check. ..baju 2 pasang, towel...towel kecik utk selsama...calamine lotion untuk sapu ruam...pampers 4 keping....alamak. .telupa pulak masukkan botol...basuh botol jap...ok settle...

ternampak pulak beg g keje...emm.. besok nak pakai beg polo coklat lah, asik2 pakai beg hitam ni je...salin jap barang2 g beg coklat...cek sume 6 poket beg, takut la tetinggal apa2..leceh pulak..selalunya barang yang tertinggal tu la yang nak pakai nanti...hishhh sempit la beg ni...hangin je...nak kena beli ni beg baru...rasenya 25 hb ni Sogo sale nih...mana flyers tadi ek...ha ni die..ok, catit jap kat yellow sticker, nanti lupa..ok settle...

Tetiba dengar suara papa..."..u buat apa lagi tu..tadi kata nak tido.."...."..yelah nak tido la ni..nak smayang jap..."

masuk toilet..buat apa2 yang patut...cuci muka dulu..2 jenis lak tu...adoi..gosok gigi...smayang. ..pakai toner...pakai treatment cream...nak lawa and maintain punya pasal lah ni...

nanti orang kata baru anak satu dah macam anak 4 pulak...huhuhuhu. ..

bukak almari...emmm. ..pakai baju hijau ni lah besok...gosok kejap..check baju papa, baju papa pun kena gosok jugak ni...kat bilik belakang...

la, napa komputer ni tak tutup ni..gelas kopi pun ade lagi, dah bersemut dah..ishhh ...g dapur, basuh, sambung gosok baju...gantung elok2...kemaskan baju gantung2...masukkan seluar papa yang dah kotor dalam tempat kotor...ok settle..

dgr suara papa lagi..."..i dah ngantuk ni.."..dalam pada nak masuk ke bilik...owh. ..pokok aku dah nak mati ni ha..lu pa dah 3 hari tak siram...ok, siram jap...check jap pintu ni...sah tak kunci lagi...grill pun tak tutup..ni kalau tak check ni, senang2 je mat indon masuk rompak umah aku...bukak lampu luar..

ni mainan ni sepah2...masukkan la dalam bakul mainan budak ni...banyak nya...sampai bawah meja makan pun ade...adoi.. ..ok dah ...

ok dah boleh baring...adoi sakitnya pinggang...cium si comel ni kejap...selimutkan die...la..napa basah ni...emm, tukar la pempers ni...tak bagus la brand ni, nanti nak tukar lain la...nanti g Sogo 25 hb ni beli la skali...ok sayang tido k...kalau boleh jangan la bangun tgh malam ni eh..tido sampai pagi k...gud nite..sweet dreams...

aaahh...sedapnya dapat baring...mana pulak lotion sapu kurus aku nih...ha, ni dia...sambil sapu lotion kurus,,,setkan alarm...setkan program kerja besok...pg kul 9.30 ade meeting..

ahh...boring. ..panas pulak lotion nih..dah la...emm..sedapnya lelapkan mata...Ya Allah...terima kasih untuk rezekiMU hari ini,. ..mohon keberkatan dari mu tuhan...papa pun bangun tutup tv..."...i dah ngantuk sangat ni...nak tido lah...citer pun tak best malam ni, bola pun takde..."...selang seminit ...dengar suara papa berkeruh...dah agak dah....

So?....apa yang peliknya..??

Anda tahu kenapa wanita hidup lebih lama?...SEBAB ADE BANYAK KERJA NAK KENA BUAT....tu yang tak boleh nak mati cepat tu...

Hantarkan ke 5 WANITA yang anda rasa hebat...pasti anda disayangi kerana memahami mereka...well, women understand women better...

foward jugak kat lelaki-lelaki so mereka akan hargai emak, isteri, dan kawan 2 dengan lebih baik lagi...

Tak kira la wanita berkerjaya atau surirumah... setiap wanita adalah istemewa dengan cara mereka sendiri...

Kalau lelaki mengakui kebenaran ini....hormat dah hargailah mereka...untuk keperibadian dan kebolehan mereka untuk berdikari...

HIDUP UNTUK KAUM HAWA!!!

Wednesday, May 11, 2011

~Suami Idaman~

BERTUAH SUNGGUH DAPAT SUAMI MCM NIE...

alkisahnya bermula~~~

Lebih kurang tiga minggu yang lepas saya membawa isteri ke 'Mahkota Medical Centre', dia mengadu kepada saya kepalanya pening, rasa mual dan badany alenguh-lenguh. Saya tanya dia"mengandung kot?" Dia kata tak ada. Oleh kerana 2-3 hari macam tu saja,saya bawak dia jumpa doktor dan ternyata.... isteri saya mengandung dua bulan. Emmm saya dah agak dah.Maka bermulalah cerita baru dan haluan sejarah masa depan akan pastinya berubah lagi.

Dia akan merasa loya dengan bau yang sebelum ini senang baginya, termasuklah bau badan saya. Morningsickness yang teruk sekali bagi isterisaya.Kasihan sungguh, terbaring saja sepanjang masa.Makan tak boleh, minum tak nak, apa pun tak nak.Adakalanya isteri saya semalaman tak dapat tidur,kadang-kadang tu asyik nak tidur saja. Selesai saja solat Isyak dah masuk bilik. Pada awalnya saya tidur kat luarlah sebab dia tak boleh bau badan saya.Saya fahamlah orang mengandung memang macam tu,sekarang ni dah boleh tidur dengan saya dan saya sudah tahu macamana nak elakan insomnia yang dialaminya, iaitu dengan membaca Al-Quran sehingga isteri saya terlelap.Memang kebiasaan sebelum mengandung pun saya akan membacaAl-Quran diatas katil di sisi isteri sebelum tidursehinggalah dia terlelap.

Sekarang saya terus membaca Al Quran disisinya sebagai ubat tidur bagi isteri dan anak dalam kandungan. Adakalanya sampai 2-3 jam.Bukan itu sahaja, saya juga sentiasa bercakap-cakap dengan janin dalam perutnya. Perkara yang mula-mula saya ceritakan padanya ialah tentang tauhid. Saya bermula dengan kitab pertama yang saya pelajari dahulu iaitu kitab'Kasyaful Mahjub'. Mungkin ada pembaca yang berkata saya terlalu ghairah, kebarangkalian untuk janin survive masih tipis. Tapi mana ada ayah yang tak berharapan. Segarang-garang harimau pun tak makan anak, apatah lagi saya. Apa yang akan berlaku pada kemudian hari adalah diluar bidang kuasasaya. Siapa saya untuk mempersoalkanya.

Saya bercerita kepadanya tentang Allah,zat, sifat, asma, afal. Dan cerita itu kembali bercerita kepada diri saya. Ada yang menghantar email dan bertanya bagaimana mahu mensihati anak agar tidak degil. Jawapan yang mahu saya nyatakan bukan hanya untuk anak tetapi untuk sesiapa sahaja terutamanya yang mempunyai hubungan rapat dengan kita.Tak kiralah anak, isteri atau suami.

Bagaimana?

1. Semasa anak atau isteri kita sedang tidur inilahwaktu yang paling sesuai terutamanya diwaktu dua pertiga malam, kerana fikiran bawah sedarnya(subconscius mind) adalah paling optimum ketikaini. Yang tidur hanyalah conscius mind (minda sedar).

2.Sentuhkan ibu jari anda ke langit-langit dan kemudian sentuhlah dengan halus ibu jari anda keubun - ubun orang yang ingin anda nasihati.

3. Semasa ibu jari diatas ubun-ubun selawatlahke atas junjungan Nabi Muhamad dan bacalah surah alfatihah. Kemudian terus dengan berzikir didalam hati dan jangan putuskan zikir anda.

4. Angkat ibu jari anda,kalau boleh janganlah di putuskan zikir didalam hati dan bercakaplah dengan suara yang agak perlahan agar tidak sampai mengejutkanya. Beritahulah apa yang ingin anda beritahunya. Kebiasaannya saya akan menasihati isteri saya agar tidak selalu melewatkan solat,banyakkan berselawat, banyak bersabar.Nasihatilah orang yang anda sayangi dengan apa sahaja nasihat yang anda inginkan. Jangan putuskan zikir anda, supaya zikir itu masuk bersama dengan nasihat anda

5. Anda akan dapat melihat reaksi yang dia sedang menerima pernyataan anda iaitu kelopak matanya bergerak-gerak. Insyallah saya doakan diri saya dan anda berjaya dengan kaedah ini.

Pernah di zaman Imam Abu Hanifah (Hanafi AnNu'man), seseorang pernah bertanya kepada bapa Imam Abu Hanifah. "Tuan, bagaimanakah tuan mendidik Hanafi sehingga begini istimewa jadinya. Jawab bapa Imam Abu Hanifah "Aku didik Hanafi 40 tahun sebelum diadilahirkan". Kalau didengar pernyataan ini tentu aneh bagi kita bukan. Bagaimana mungkin manusia yang belum dilahirkan sudah di didik. Namun apa yang ingin disampaikan oleh Tsabit (bapa Imam Abu Hanifah)ialah dia sendiri telah diasuh, manakala isterinya juga sudah di didik dan Hanafi sendiri sudah dididik sejak dari kandungan lagi. Saya beri anda satu logikakal, acuan yang bulat mana mungkin menghasilkan kuih segiempat. Begitu juga dengan anak dan isteri kita. Mereka adalah cermin kepada diri kita sendiri.

Saya bacakan kisah ini kepada janin yang sedang membesar dalam perut isteri saya. Saya sentiasa berdoa agar dia terus membesar dan dilindungi Allah sebagaimana Allah memelihara Imam Abu Hanifah. Saya nasihatkan dia dengan nasihat yang disuarakan oleh Luqman Al Hakim kepada anaknya. Saya bacakan kisah para rasul, para nabi,wali songo, tujuh wali melayu kepadanya. Cuma isteri saya menasihati agar suarasaya tidak terlalu kuat, bimbang didengar oleh jiran, apapula kata mereka nanti.

Dalam kepekatan malam, isteri saya sudah pun yenyak dibuai mimpi. Saya baru selesai membaca surah yasin disisi isteri hingga dia terlelap. Saya kehalaman rumah, mahu merenung langit malam, satu-satunya hobi saya semenjak kecil semenjak di rumah anak-anak yatim piatu, saya bawa hingga kini. Langit agak terang dan bersih. Saya bersandar dibangku marmar. Kalau isterisaya sihat pastinya dia menemani saya disini, kami akan bercerita tentang segala-galanya, tentang masadepan, tentang anak, tentang cinta, tentang tuhan.

Saya terus merenung langit malam, saya anak yatim piatu yang ditinggalkan ditengah padang rumput,sehingga sekarang tidak diketahui siapa ibu ayah saya. Kini saya akan menjadi ayah. Bermula dari saya akan wujud salasilah keturunan yang baru.Saya bertekad dalam hati, Insyallah jika anak ini lahir, dia tidak akan saya biarkan membesar seperti saya. Dia tidak akan saya biarkan menagih kasih dirumah kebajikan.Dia tidakakan melalui zaman pahit seperti saya. Dia tidak perlu dibohongi yang teddy bear adalah'mama'nya seperti saya. Air mata ini mengalir lagi. Mudah benar ia tumpah.Oh! janganlah tumpah lagi.Sudah terlalu banyak tertumpah.Kalau mahu tumpah biarlah ketika sujud menyembah ilahi.Pesan guruku air mata lelaki jangan ditumpahkan sia-sia.

Saya tidak mahu terus melayan perasaan,segera saya kuncikan pintu dan ke kamar tidur.Isteri saya telah pun nyenyak dibuai mimpi.Inilah 'bintang timur'dalam hidup saya.Ia sentiasa bersinar cemerlang dalam hidup saya,memberi harapan,keyakinan,kesetiaan dancintanya kepada saya.Insyallah tidak lama lagi,akan muncul 'bintang timur kecil' dalam hidup saya 

~~HALAQAH.NET~~


awak~~~~~ semoga ALLAH sentiasa m'lindungi awak..;)

Saturday, May 7, 2011

MMV : Best Friend

to all my friends...enjoy it..love u all..

Tuesday, May 3, 2011

1st may 2011

aku t'dgr he already married..ptut la ptut la ptut la blablablabla...(tiada kata nk diungkapkan)
sesuai benar dy dgn pasangan dy..serba putih...di putrajaya..

sayu hati ttibe trase..why aku x pasti..nostalgia lepas blari2..almost 3 years.....

lidah kelu..hati kelu..hnya mampu bkata selamat pengantin baru AFAH..

aku msih disini..mgubah diri mnjadi t'baik..

x siapa tahu rahsia di hati..

Saturday, April 30, 2011

kesabaran yg menguji aku

mengapa ini terjadi ketika ini..kenapa aku yg harus tanggung semua itu..aku tidak pernah myesal apa yg prnh tjadi di dlm hidup aku..mungkin ini suatu pgajaran n pgalaman hidup yg tidak prnh aku lalui..tetapi mengapa ketika ini kesabaran aku tcabar..mampukah aku b'tahan lagi...hby i need u always...please..ada ketika i mahu..tp apakah sng utk dapatkan sesuatu itu...tidak mungkin kan..kemana arah yg harus aku tuju..ke timur or kebarat..ke utara ke selatan...rasa ingin lari jauh dri sume ini..rasa mahu duduk di pulau yg tiada ada org lgsg..mau fkir utk diri sndiri pula..mengapa ini tjadi..hby..i need u..need u time ni..penat mnges dah today..ckup la..tp apa perlu aku buat..di sana sni aku sptutnya sabar..hby kata ingat ALLAH..tp i bukan mcm u b...i x mampu utk tenangkan aty i..hby..

tida nada kata yg tluah ketika ini..hanya mampu tdiam utk 24-7 ini...lidah kelu b'bicara..hati bagaikan disambar petir..rse bagaikan mau kapan aje..hurm..YA ALLAH tabahkan hati ini..pemudahkan smuanya..aku x mampu bjln di dunia yg nyata..aku hnya mampu bdiri di alam fantasi mu..kemana akan ku suarakan aty aku ini..mereka mereka tidak akan faham..hnya ALLAH tahu apa tsirat dlm lubuk aty ini...

rindu yg dtg utk mghadapmu..biarkan aku myendiri utk mgenal apa yg tjadi..utk mnatap dan bsujud kepadaNYA..YA ALLAH aku mohon ptunjukmu..redhakan aku..

mak abah maafkan ida..ida kecewa kecewa sgt2..

Thursday, April 21, 2011

need u always~


A girl asked a guy if he thought she was pretty, He said...no. She asked him if he would want to be with her forever...and he said no.
She then asked him if she were to leave would he cry,
and once again he replied with a no. She had heard enough. As she walked away, tears streaming down her face the boy grabbed her arm and said... You're not pretty you're beautiful. I don't want to be with you forever, I NEED to be with you forever.
And I wouldn't cry if you walked away...I'd die..

Tuesday, April 19, 2011

Mengapa perkahwinan ............

Bukan sedikit lelaki yang kahwin lambat hari ini. Agaknya mengapa? Saya ingin berikan suatu contoh.

Katakanlah anda adalah seorang lelaki berumur 23 tahun yang baru tamat pengajian dan bekerja sebagai seorang pegawai.

Gaji bulanan adalah RM 2000 dan anda tidak mempunyai simpanan di dalam bank.

Setiap bulan, katakanlah perbelanjaan makanan, pengangkutan, bil-bil, sewa rumah dan perbelanjaan lain adalah RM 1200.

Kemudian, sebagai anak yang baik, anda mengirimkan wang ke kampung sebanyak RM 300. Maka baki bulanan adalah RM 500.

Berbekalkan disiplin dalam menyimpan duit untuk masa depan, mungkin anda dapat menyimpan duit sebanyak RM 5000 setahun.

Setahun berlalu, anda berumur 24 tahun. Dengan izin Allah, anda berkenalan dengan seorang gadis impian.

Masing-masing telah merancang untuk berkahwin dalam masa setahun atau dua tahun lagi.

Maka, anda berazam untuk menyediakan kemudahan asas seperti rumah dan kereta sebelum berkahwin.

Anda pun bekerja keras dan mendapat kenaikan gaji sebanyak 10%.

Dibesarkan dengan famili yang sungguh baik, anda menjadi seorang yang 'gentlemen'.

Semua perbelanjaan untuk 'dating', hadiah, bunga dan seumpamanya sudah pun disediakan awal-awal. 10% telah pun diperuntukkan untuk si dia.

Seperti tahun sebelumnya, setelah bersusah payah makan mee segera untuk berjimat, anda berjaya mengekalkan RM 5000 sebagai simpanan tahunan.

Malah, syarikat pula memberikan bonus sebanyak 2 bulan pada tahun tersebut. Maka bertambah lagi RM 4000 dalam simpanan. Kini anda memiliki RM 14,000 dalam simpanan bank.

Sudah tiba masanya untuk membeli kereta. Maka anda membayar RM8000 sebagai bayaran permulaan untuk kereta baru yang berharga RM 40,000.

Kini simpanan bersih anda hanya tinggal RM 6000.

Tahun berikutnya, ketika berumur 25 tahun, anda perlu membayar pinjaman kereta setiap bulan. Hal ini bermakna, simpanan bulanan hanya tinggal RM 400 sebulan.

Bonus pula tidak diberi oleh syarikat kerana prestasi syarikat kurang baik pada tahun itu. Maka, jumlah simpanan semasa hujung tahun adalah RM 11,000 sahaja.

Bertunang

Akhirnya anda membuat keputusan untuk bertunang dengan gadis impian. Dia gembira dan bersetuju.

Maka, RM 1500 dibelanjakan untuk cincin emas dan hantaran. Simpanan kini hanya tinggal RM 9500.

Tahun seterusnya, anda berumur 26 tahun. Alhamdulillah, anda diberi kenaikan pangkat. Gaji anda sekarang RM3000.

"Ini berita baik! Aku nak menamatkan zaman bujang tahun ni!" Anda bersorak girang.

Pada suatu hari, anda mengambil cuti separuh hari untuk berbincang dengan tunang.

Anda : "Berape eh hantaran kahwin kita?"

Tunang : "Berapa-berapa yang you sanggup."

Anda : "RM 5000, okay?"

Tunang : "I okay je. Tapi my mom tu. Dia kata grad oversea macam I ni mane boleh letak rendah-rendah. Paling kurang RM10,000 tau!"

Sikit lagi anda nak pengsan mendengar jawapan bakal isteri anda.

"Mana aku nak dapat duit lebih?"

Kerja Lebih Kuat

Oleh kerana anda terlalu sayangkan dia, anda bekerja dengan lebih kuat sehingga dianugerahkan pekerja cemerlang. Malah, anda menambahkan pendapatan melalui perniagaan jualan langsung secara kecil-kecilan.

Akhirnya dapat la anda simpan RM20,000 pada tahun tersebut.

Suatu pencapaian yang amat membanggakan!

Sekarang umur anda sudah 27 tahun. Duit hantaran dah cukup. Tetapi, mak pula cakap pesan :

"Anak mak nak kawin ni mesti la buat grand-grand. Kita sewa khemah besar-besar, jemput penyanyi ke artis ke sorang dua datang buat persembahan. Lauk pauk kita guna katering je la ya? RM 10 je sekepala. Baju kawin ko, kita sewa yg cantik-cantik dan mahal-mahal sikit. Kita jemput dalam 1000 orang. Set!"

Pengiraan pantas dijalankan :

1000 orang x RM 10 = RM10,000.

Penyanyi, khemah, kad kahwin dan baju = RM 5000.

"Alamak, dah RM 15,000! Belum cincin kahwin lagi! Adoi!" Getus hati anda.

Anda 'slow talk' dengan mak anda :

"Mak, nak buat apa membazir duit ni?"

"Apa pulak membazirnya? Kau kawin sekali je seumur hidup. Biarlah buat betul-betul."

"Tapi mak..?"

"Dahlah, kau jangan nak buat malu mak. Cik Tipah jiran kita tu buat kenduri kat hotel siap Dato', Datin, Tan Sri, Puan Sri datang. Mana la mak nak letak muka mak kalau kita buat kenduri kecik-kecik?"

Akhirnya..

Setelah bersusah payah, akhirnya anda berkahwin juga. Fuh! Seronok dan bersyukur habis.

Tetapi, apakan daya, jodoh kamu berdua tidak panjang. Anda berhutang keliling pinggang dan kadar 'interest' makin tinggi. Anda dah tak mampu nak bayar.

Isteri kesayangan dah letih kalau anda asyik nak minta duit. Dia tuduh anda tak bertanggungjawap, tak reti bagi nafkah dan macam-macam lagi.

Akhirnya? Bercerai..

Masalah yang membuahkan masalah. Kadang-kadang kita pelik kenapa perkahwinan sentiasa gagal di negara kita.

Contoh yang saya huraikan di atas adalah salah satu contoh kasar yang boleh dilihat, kenapa orang kita kahwin lambat atau susah nak kahwin.

Punca masalah:

Pada pandangan saya, budaya kita yang tak kena tempat. Banyak perkara dalam budaya kita yang tidak masuk akal dan kadangkala meyusahkan diri sendiri.

Budaya yang berakar umbi ini menyebabkan ramai orang takut nak berkahwin, dengan alasan mereka tidak mampu walaupun secara fizikal dan mentalnya mereka sebenarnya mampu.

Sedikit pemerhatian dan penyelidikan yang saya lakukan:

01.Perkahwinan perlu dilakukan secara bersederhana.Motif kahwin kan nak menjamu saudara-mara dan rakan-rakan? Jadi, makanan sahaja lah yang perlu diambil kira.

Tak perlu nak membazir duit untuk perkara lain seperti pelamin.

Biasanya, pelamin yang biasa sahaja pun dah berharga RM 1500. Itu baru pelamin. Belum lagi hiasan ini dan hiasan itu.

02."Harga" seseorang wanita diukur dari tahap pendidikan beliau dan bukan diukur dari pengetahuan agama seperti yang di sarankan oleh Islam.

Apabila wang hantaran diletakkan terlalu tinggi, perkahwinan terpaksa dibatalkan atau ditangguhkan. Sedangkan akad nikah itu lebih penting dari wang hantaran.

03.Perkahwinan sepatutnya adalah perkara yang paling mudah dan cepat, tetapi kini ia telah menjadi beban.

Zaman kini, perkahwinan sangat rumit dan rata-ratanya takut untuk berkahwin.

Semasa saya di Sydney, saya lihat beberapa rakan muslim kita yang berkahwin hanya di masjid.

Kemudian ada kenduri kecil yang dijalankan di masjid.

Para jemputan terdiri dari jemmah masjid, kawan-kawan dan saudara terdekat.

Perkara yang perlu difokuskan adalah kehidupan selepas berkahwin, bukannya majlis perkahwinan.

Majlis itu hanyalah pintu ke gerbang perkahwinan.

Namun hakikatnya kini seolah-olah kita menghiasi pintu rumah kita cantik bagai nak rak, tetapi di dalam rumah, kosong, gelap dan tidak menarik?

...and the pressure is on men...

Thursday, April 7, 2011

Digigit~!



~HOT FM~
Digigit oleh apa pon yg mnggalkan kesan

teringat masa aku form 4..aku digeget oleh lipan bara di jari kedua kaki sebelahan ibu jari..hnya ALLAH je tahu b'tapa sakitnya time tue..mse tue di tempat kantin sekolah rendah yg family aku usahakan..kawasan sekolah tu mmg kawasan hutan..mmg byk la serangga yg pelik2..ble mse dy muncul pon aku x tawu.. masa tkene tue kaki aku x bley jalan..masa tu time malam la...adik aku dgn spantas kilat amik getah ikat tu..p lilit jari kaki aku yg tkene tu..takut bisa merebak ke tempat lain..tp sakit yg tramat sgt..secepatnya bapak aku bwk g klinik bdekatan..lagipon dah malam..mmg susah la klinik nk buka kan..tmbh2 kwsan kat KULIM jer..lain la klu penang ke kl ke..

selamat ada satu klinik buka..g sne doctor pon kelam kabut merawat aku..kene injection 2 kali..lepas tu dpt la mc byk ari..tp mse nk pulih keadaan aku blik tu..mmg jari tu je biru sblum merebak kt tmpat len..n ble aku dah bley g sekolah jari aku lembik...seyes lembik gler..mcm xde isi n tulang je kat jari kaki yg tkene tu..tue la 1st time aku kene lipan..tp bukan lipan biasa..lipan bara wrna coklat..lebih kurg mcm lipan yg kat bwh ni..tp last2 kejadian ritu lipan ni mmg dah kene lunyai dgn bapak aku...

p/s : so klu korg prnh tkene bru tahu mcm mne rse sakit sgt tuh..

Thursday, March 31, 2011

happy besday mom~!

I Owe It All To Mother!

It’s your birthday, Mom.
So I will raise a cheer.
Without you, my special, loving mom,
I would not be here.
Yes, I owe it all to you, Mom.
From the time that I was small,
You encouraged me in everything,
And tried not to let me fall.
Throughout my life your caring,
Brightened each and every minute.
You loved me and enriched my life,
And I’m so glad to have you in it!

eXaM!!!!!

sem ni t'sgt2 penat..sem ni mmg sem pling teruk pernah aku lalui..tp sem ni gak sem yg aku kene try lagi byk ag..ttibe aku x sihat..smpai today aku sakit lagi..suara pon dah xde..ckp mcm org bisu je..hnya mampu senyum je..biasa la DEMAN EXAM kot! (@_@)

so utk korg yg blajar law mcm aku ni..aku hadiahkan korg sedikit tips..hehe

The Law Says
If U Can't Convince Someone, Confuse Them!
Do U Know Which Law It Is?
This Is "Law Of Answering In Examination".


so klu korg rse x bley jwb soalan tue time exam nnty..try igt apa yg aku bg taw kat sni..

============>

If in examination hall
during d exam
u feel tht d paper is tough
dont worry.
Just close ur eyes
take a deep breath
n say 2 urself
This is a very interesting subject.
I want to study it one more time.

p/s : selamat menjawab soalan exam k..hehe..gud luck..

Monday, March 21, 2011

Happy besday dear~!

happy besday dear..lurve u so so much..u're sweet sour in my life..semoga menjadi yg tbaik dri yg tbaik..i will always support u dear..(@_@)
ye saya tggu..ye saya be good..ye saya faham..ye ye yes bos~!..heh just only for u..ye tiada kurg hantaran..haha..(abah ckp) heh..i x msuk cmpur..

There are things I'd like to say

to you my love on your special day:

I am forever thankful God sent you my way.

Like a gift from up above,

you showed me how it is to feel real love.

I know many mountains we've had to climb

and sometimes forever

has seemed like a very long time.

Yes, we've endured our share of pain,

but together we have so much to gain.

Bigger mountains may lie ahead,

but together there is no hill we can not tread.

So always remember my love for you,

and there is nothing together we can not do.

I'll be here forever - my love is true.

The person beside me, that would be you.

love you so much dear coming hubby~




Sunday, February 27, 2011

entry aku ;p

mlsnye ari ni nk g class seminar..today bli ag buku yg lec bg..melayang ag RM 50, smlm dah abis 500..gaji blum dpt ag..adoi..tensi2.. wlpon mls g class tp kerana tpksa aku m'langkah ke uitm ined..watkan asg macro dgn sepantas larian pecut yg tmampu aku lakukan smpai tmegah2 msuk kelas..heh..akhirnya siap juga..npe la xde mse nk wat..penat gler..huhuhu..

mata masih kuyu dalam kelas today..(klu ada bantal,bantal peluk,selimut) sure aku tido x bgun2 dah..haha (mmg pemalas toi..hehe) mybe sbb aku keletihan x ckup rest..kemarin lepas ada baby kimie..bdn dy dah ringan sket dri biasa..dy mula nk meniarap wlpon umur dy bru 10 bulan..mybe bcz badan dy terlalu berat myebabkan dy susah utk mniarap masa 3~ 5 bulan..gigi dy pon dah mula nk tumbuh..tue yg dy asyik merenget je..suka lawan pipi dgn aku..nk gigit ler agaknye..meh sni meh..tata ida gigit kimie dlu.. :D

baby kimie suka klu kiter sembang dgn dy..apa yg dy ckp pon kiter x paham..dgn dy syum...comeynye..tmbh2 ble kiter mgaji..ha~~~~~ha~~~~~ dy bunyi...untung yer ko Mohd hakimi Haikal (2nd name)..lurve u..

semalam ulu hati myerang ag...lepas mkn ubat trus lena..x perasan plak burger yg aku pesan..tp mkn juga kui 2 pagi..he he he ....asg yg kene wat sptutnya(macro) x buat gara2 tertido..tu yg kelam kabut buat pgi td..kelas ganti utk pagi ni..aku x g lagi...huhu..wahai lec apa la nasib student kamu ni..class kamu asyik batal ngn ganti je..huhuhu

esok dah start keje...uwaa...give me rest..i need rest..

Thursday, February 24, 2011

Time to change

sekian lama ingin berubah menjadi terbaik..
1st thing my habit tdo kui 12..tamau tido kui 10 lgi..dah 3 hari b'jaya lakukan..;p
2nd thing my habit too..jam tgn pakai sebelah kiri..arghh x biasa..slalunya pkai sebelah kanan..
i try it today..t'ganggu sket ler..and tulisan yg mcm doctor ni..haha..aku try tulis like old school before..zaman dlu2 tulis nota sejarah..heh ;p ... sudah b'bpe bulan aku jdi rajin kemas umah lepas blik keje..mop lantai..kemas apa yg patut wlpon mlm2..huh fenat deng..tp happy cz dpt tido dgn tenang..da menjadi rutin plak..

hope will success.. klu aku bjaya..the next step...tggu yer..

b'kerja without delay... wlpon masih tguk movie anime,korea,taiwan,sinetron di internet apabila waktu b'kerja..i'm feel great~! hahah ;p

Monday, February 21, 2011

aawww tidakkk~!!!!!!!!!!!!

Aku mengeliat sepuas puasnya. Nasib baik takder siapa nampak cara aku mengeliat. Mahu jatuh saham aku huhu.

Tiba tiba aku teringat kisah semalam. Airmata terus berlinang. Terasa amat sayu dan sedih. Salah ke kalau aku nak pakai tudung? Naper abah tak benarkan? Buat pengetahuan korang, bapak aku ni jenis orang yang sibuk giler. Businessman yang sentiasa sibuk. Mak aku dah takder. Meninggal dunia lama dah. Sedih sangat sangat.

Dari jendela, kelihatan cahaya matahari mula menjeluskan diri ke celah celah langsir tingkap. Jam dah 11:00 pagi. Perut lapar.

Aku bangun capai tuala, masuk bilek mandi.

Lepas mandi, aku belek belek tubuhku pada cermin. Alangkah lebih cantik kalau aku bertudung. Aku nekad! Aku akan protes habis habisan kalau bapa aku tak nak juga bagi pakai tudung. Aku sanggup lari dari rumah. Demi kebaikan yang aku pilih. Lantak la dengan ahli keluarga aku yang lain lain. Semuanya tak nak pakai tudung! Tapi aku nak!!!!

Aku turun ke bawah. Baru jea nak buka tudung saji atas meja, terdengar bunyi kereta masuk garaj. Aku jenguk melalui tingkap dan nampak bapa aku balik. Aikkkk, apahal bapa balik awal ni???

Dalam masa yang sama, aku rasa inilah masa yang terbaik untuk desak bapa aku benarkan aku pakai tudung. Now or never!

Bila bapa aku buka jea pintu, aku bersalam dengannya dan tanpa lengahkan masa, aku kata, ""Daddy, cheq nak pakai tudung. Cheq nak!"

Bapak aku terus jegil sebesar besarnya. Macam ada api keluar! Pangggggggggggggggg ggg.. Bapa aku hayun penampar ke muka aku! Tersepok aku di celah set sofa.

"Aduhhhhhhhhhhhhhhh hhhh..sampai hati daddy! Cheq tau la daddy rasa malu kalau cheq pakai tudung. Salah ke kalau cheq nak tutup aurat cheq? Kalau adik dan abg tak nak.."

Pangggggggggggggggg gggg..! Daddy labuh pelempang ke muka aku sekali lagi sebelum aku abis bercakap.

"Hang jangan nak bagi aku malu naaaa! Hang jangan nak buat pasai! Hang nak pakai tudung buat apa??? Dah 100 kali aku habaq, LELAKI TAK PAYAH PAKAI TUDUNG, LELAKI TAK PAYAH PAKAI TUDUNG!!! Tu la, bila time kelas agama, hang ponteng! Nama hang aku boh "Razali", tup tup lekat jadi ZAZA sahaja! Memang la dalam rumah ni semuanya tak bertudung sebab adik hang tu lelaki! Abang hang pun lelaki jugak!".

Aku yang tersepuk celah sofa, terus menangis terkedu kedu. Dah la sakit kena tampar, kena pelempang. Tudung pun tak dapat jugak.

SALAH KAH AKU? SALAH KAH AKUUUUUUUU! OOOOO tidakkkkkkkkkkkkk!

Friday, February 18, 2011

Today

suara itu telah membuat ati aku tenang..very warm...
today aty aku b'bunga2..
entah kenapa..wlpon hnya melalui teknologi handfon..
jiwa aku telah dibuai oleh si dy..
padahal hnya ckp mlm ni call i sblum kui 12 ek..tamau call lewat2..
t i da tido..mcm biasa slalu mamai2..ape ntah ler aku merepek..bgun pgi x sedar..heh

habit toi aku ni...si dy dah faham mcm mne aku ni...smpai auntie aku ckp kat dy prgai aku pon..
dy tahu n dy mgiakan..sekepala la pula...

thanks hubby memahami i...1st thing yg u jnji mse kita mula2 kenal dlu..after 2 year 4 month 4 week..today i got it...

dah mcm lagu hisdustan dalam haty aku ni..hahaha ;p

hope esok ley jmpa dy..tp msing2 still busy..curi sdikit masa utk blari ke dy..haha ;p

Wednesday, February 16, 2011

maaf kawan kawan~

maaf kawan-kawan
aku tidak selalu ada dengan kamu..
maaf kawan-kawan
mungkin sekarang aku masih busy..
maaf kawan-kawan
wlpon rindu ku sebut tapi masih tidak dapat bsama kamu..
maaf kawan-kawan
banyak bnde aku kene selesaikan dlu..
maaf kawan-kawan
tolong ingatkan aku tentang kamu..
maaf kawan-kawan
aku tidak selalu menjadi pdgr yg setia seperti dlu..
maaf kawan-kawan
aku tidak slalu m'updatekan status korg..
maaf kawan-kawan
aku masih myelesaikan hal aku..
bukan b'maksud aku pentingkan diri..
tapi masa tidak mgizinkan..
maaf kawan-kawan

p/s: aku rindu kamu..ble tiba wktunya nnti..aku akan luangkan masa dgn korg..maaf kwn2..

Thursday, February 10, 2011

[Eng Sub] Mu-Gyul's Confession + "Hello, Hello" Song Ep 14 Mary Stayed O...

aishiteru

semalam~
kak sue kwn si dy say tahniah..
cz about our xxxx
sedangkan aku masih buntu dalam syuman..
byk yg perlu dilakukan..argh..ttibe rse x mau xxxx ag..huhu
ble makin dekat makin byk dugaan dtg..
but he always say that aku sorg je yg faham dy..

before CNY~
auntie dy tnya soal kami..
auntie aku tnya soal kami..
jwpan dy as soon as money enough..
jwpan mama dy coming soon..
jwpan aku..blur tsenyum mnakutkan..huhu
jwpan mak praktis smua..blajar smua t sng..
jwpan abah..diam utk mlepaskan anak ksygan dy..

after CNY~
my best friend ethelynn win win will marry soon..
fadzilah pon bulan 6 ni..ely bulan 3..
pali pon dah kwen tp knduri bulan 6..
megat pon nk kwen..yana kecik pon nk kwen..
jazz dayne pon bakal..ramainye kwn aku yg lain pon
smua kwen muda..huh..
tp aku plak mnakutkan ttibe..

mybe sbb faktor aku jge baby kimie ni..
penat stiap mlm blum hilang...merenget minta susu..jdi ibu angkat dy..
penat smpai aku xde mse nk study..dgn keje ag..
kemas umah lak stiap ari..jge kucing ag..
letih bangat..siap aku ckp dgn my B..
"b t kwen rse takut plak nk dpt baby..haha..penat.."
bley plak aku ckp cmtu..wlpon aku suka jge baby..
pgorbanan ibu besar kan
ttibe tringat mak mse dlu2 jge aku xde pon dy mrungut..
mak ckp pon mse aku ckp letih jge kimie..tp still happy..
mak kata praktis..hah bru taw jge anak mcm mne..
all aku buat klu adik aku xde..da mcm anak aku plak..

utk smue psangan di dunia ni..
aku akan doakan kalian..
semoga mengecapi kebahgiaan..
terima kasih di atas sgala kejadian..fitnah..dugaan..perpisahan..
kerana pgalaman itu..
telah membuat aku tsnyum ari ini..
terima kasih kepada x x x x aku..
maafkan aku..
doakan aku juga yer..

esok..nk g bukit tggi..bjln2 ag..smpai ahad..
luangkan masa ag dgn family sblum mnjejak kaki ke alaf baru..huhu

Wednesday, February 9, 2011

~secret of heart~

dy tidak lagi seperti dahulu~
dy tidak lagi call seperti selalu~
dy tidak lagi menanti seperti selalu~
dy tidak lagi ada seperti dahulu~

kini masing mcm sndiri~
kini masih seperti biasa~
kini rindu b'tambah lagi~
kini silent kian biasa~

waktu itu selalu di nanti~
waktu ini selalu di damba~
waktu itu buat ku t'nanti~
waktu ini dy yg ku damba~

rindu datang silih b'ganti~
pergi datang berulang kali~
andai rindu sudah b'ganti~
akan datangkah b'kali-kali~

masa pantas b'lalu pergi~
masa datang hnya skali~
masa muda makin pergi~
memory lepas hnya skali~

hak mutlak,
~shasha@scha a.k.a ieda~

Tuesday, February 8, 2011

percutian yg membawa seribu erti

Bercuti di penang membuat kepala aku feel good..hilang jauh dri mslh keje..study..n now back to normal..asg pon byk kene wat..tggu cuti sbtu ni la bru buat..letih sgt blik keje nk rest..kemas umah..tguk kucing ag..bsuh sngkar kucing..geram gak smlm dgn abg sndiri..haih..tggl umah 4 ari dah jdi mcm apa je..jge la umah..blik je dri penang trus kemas pe patut..smlm smpai umah awal..smpat kemas umah mop lantai semua..huh letih!.. di penang jge baby kimy..dy ikut skali g penang..seorg budak yg comey..anak cina..tp di ambil anak angkat oleh kami semua..dy pling rapat dgn adik aku la..sbb 9 bulan membesar dgn adik aku mse mak bf dy jge..now kami la jge..hari pertama time adik aku xde..tgh mlm aku dy mnges merenget minta susu..aduh penat n ttibe jdi kelam kabut..haha..sbb dy tdo dlm blik aku..trus gerak mak..tp ari-ari ni aku bgun sorg2..bsuh berak dy..n smua aku buat la..setiap satu jam smlm aku tjge..sbb takut dy mnges..haha..last2 mai opis mata mgtok gler..ni la perit seorg ibu ble jge anak dy..aku penat keje nk prepare apa patut lak..cian hakimy haikal..sggup seorg bapa nk jual anak..xpe “gaga” syg kimy…haha..hnya dlm smggu budak ni dah mcuit aty aku..klu org len x mampu bela..aku mampu bela..didik dy sbb dy amanah ALLAH…seorg budak yg manja..rindu ttibe kat dy..x sabar nk blik cepat nk pegang dy..tggu “gaga ida” t jumpa “gaga inaz”.. b I miss u..rindu kat u sgt2..sejak blik penang x jmpa ag u..ayat yg u ckp “psai2 jdi mak org” haha..mak i ckp x pe praktis jdi mama..chaq dah ngn chaq mi slalu tnya u…ayat yg slalu dy ulang..btul ke min seyes nk kwen ngn i..seyes ked y..takut nnty jdi mcm AFAH..di perak itu..hnya mementingkan money dri sgalaNYA..tp skrunk syukur alhamdulilah..mybe fitnah yg aku terima itu telah mencuci dosa aku yg lampau..aku redha dgn ketentuan illahi..



Terima kasih kwn2 yg slalu support x kira apa jua keadaan aku..kwn gembira sng di cari..tp kwn susah sng sukar dicari.. pcutian di penang mcm rse x mau blik je..wlpon penat menmpuh jem 9 jam stgh adoi…jem ag..today aku kuar awal sket dri umah..kul 6.30 dah kuar sbb takut jem..smpai kui 7.55 smpat aku tido 30 minit di umah auntie aku sblum g opis..heh..:D fav toi tido ni..nikmat dunia..haha ;p

Quiz law aku dah siapkan sepenuhnya…hnya tggl 2 soalan business math, asg macro, asg law yg dibri tugasan oleh ketua projek ku iaitu bukri..haha ;p sorry ler yunk..saya masih mood bcuti..blum siapkan apa2 ag..heh..sabar ya..ahad ni aku bg smua..t check lol..

Wan hafizatul akmal sorry x dpt dtg yg dijanjikan ida..ida busy sgt..tggu k..t ida apply cuti utk terbang ke perlis..ida rindu sgt kat wan..byk bnde nk cter..

Aku harap chaq mi aku wat rumah di kuala kangsar..tanah yg tepi sungai itu..wah x sabar nk duk suasana kmpung..byk btui adik beradik kat sne..kan bgus klu opah ada..tp tempat kuala kangsar jugaklah kenangan pahit yg pernah tpahat dlm haty aku..aku harapa ble blik sne x tsempak dgn org itu..cz aty aku dah mula bley terima keadaan yg aku telah lama buang org itu dri life aku..byk perkara yg aku kene blajar..blajar dri kesilapan..blajar menjadi seorg wanita yg tabah..blajar sgalanya..

Siapakah milik atyku ini..segalanya akan tjawab nnty..ble aku menjadi milik seseorg itu…”JODOH” adalah unik..kita hnya mrcg..ALLAH yg mnntukan..takdir dtg dgn tiba2..

Salam bicara dari ku

(Shasha a.k .a ida/shida/aida/scha/kecik/chot!)